Fysioterapi

Hvad er fysioterapi?

Fysioterapi er typer af behandling som afhjælper smerter i kroppens muskler og led og som er med til at opretholde et højt funktionsniveau livet igennem. Fysioterapeutisk behandling bygger på viden om de neuromuskulære, biomekaniske og psykomotoriske sammenhænge i kroppen.

Hvornår bør man opsøge en fysioterapeut?

• Ved smerter i muskler og led - fra top til tå.
  • Træningsvejledning – på alle niveauer.
  • Skader – fx overbelastning, sportsskader, arbejdsskader, akutte/kroniske skader.
  • Genoptræning – fx i forbindelse med operationer, skader, indlæggelse og generel inaktivitet.
  • Uhelbredelige sygdomme/tilstande - fx Parkinson, Sclerose, leddegigt, lammelser m.m.
  • Slidgigt/artrose og lignende lidelser relateret til bevægeapparatet.
  • Generel forbedring/vedligeholdelse af kroppens funktioner

Forventninger?

Mange møder op til fysioterapi med en forventning om, at terapeuten giver massage eller på anden vis ”tryller” smerterne væk.

Vores krop er ikke en maskine, men derimod et påvirkeligt og komplekst system. En holdbar løsning vil derfor ofte være ”hjælp til selvhjælp”, hvor patienten spiller en aktiv rolle.

Som led i behandlingen vil du derfor ofte blive instrueret i hjemmeøvelser eller opfordret til at træne i vores træningscenter, og i den forbindelse vil der blive udarbejdet et individuelt tilpasset træningsprogram.

Et behandlingsforløb indeholder både samtale, undersøgelse og behandling. En konsultation er ikke tidsbestemt men baseres på en fysioterapeutisk vurdering.

Ved første konsultation vil fysioterapeuten afdække problemets karakter gennem samtale og undersøgelse for at kunne lægge en plan for den korrekte behandling.

Hvorfor stilles jeg spørgsmål?

Da smerter opfører sig forskelligt afhængigt af årsagen, kræves der svar på mange spørgsmål for at kunne fastslå korrekt behandling.

Hvorfor skal jeg undersøges?

Da rygsmerter fx kan skyldes uhensigtsmæssig fodstilling, og armsmerter kan skyldes et nakkeproblem er en grundig undersøgelse essentiel.

​​Fysioterapi er mere end massage!

Der sættes ofte lighedstegn mellem fysioterapi og massage, men fysioterapi indeholder desuden:

• Råd og vejledning
  • Undersøgelse og diagnosticering
  • Øvelsesinstruktion og træningsterapi
  • Manuelle teknikker som ledmobilisering, udspænding, manipulation mv.
  • Apparaturbehandling som ultralyd- og laserbehandling mv.
  • Korrektion af holdning og bevægelser
  • Tapening

Behandling med lægehenvisning

Det er ikke et krav, at du skal have en henvisning fra en læge for at få behandling. Du kan altså godt bestille tid til undersøgelse og behandling uden at have konsulteret en læge. Men det er stadig sådan, at du ikke får tilskud fra den offentlige sygesikring, hvis du ikke har en gyldig lægehenvisning. Vær opmærksom på, at vi ikke altid får direkte besked fra din læge om, at du har fået en henvisning til fysioterapi.

Der er frit valg med hensyn til hvilken fysioterapeut man vil benytte sig af, derfor sender lægen henvisningen til et elektronisk Patienthotel, hvor fysioterapeuten kan hente henvisningen. Hvis lægen ved hvilken klinik du vil benytte, har han mulighed for også at sende en elektronisk henvisning direkte til klinikken.

Vær opmærksom på, at en henvisning først er gyldig fra den dato, den er udstedt af lægen.

Kontakt os hvis du er i tvivl, om vi har fået din henvisning.​

Persondatapolitik for patientbehandling:

I forbindelse med dine behandlinger er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig. Du kan med fordel orientere dig her om vores persondatapolitik, gerne inden første konsultation.

Telefonen er åben​:

Faaborg Fysioterapi & Træningscenter

Odensevej 47A
5600 Faaborg

​Faaborg Fysioterapi & Træningscenter  ▪  Odensevej 47 A  ▪  5600 Faaborg  ▪  Tlf.: 62 61 21 91  ▪  E-mail: info@faaborg-fysioterapi.dk