Fysioterapi

Hvad er fysioterapi?

Fysioterapi er typer af behandling som afhjælper smerter i kroppens muskler og led og som er med til at opretholde et højt funktionsniveau livet igennem. Fysioterapeutisk behandling bygger på viden om de neuromuskulære, biomekaniske og psykomotoriske sammenhænge i kroppen.

Hvornår bør man opsøge en fysioterapeut?

• Ved smerter i muskler og led - fra top til tå.
  • Træningsvejledning – på alle niveauer.
  • Skader – overbelastning, sportsskader, arbejdsskader, akutte/kroniske skader.
  • Genoptræning – f.eks. i forbindelse med operationer, skader, indlæggelse og generel inaktivitet.
  • Uhelbredelige sygdomme/tilstande - Parkinson, Sclerose, leddegigt, lammelser m.m.
  • Slidgigt/artrose og lignende lidelser relateret til bevægeapparatet.
  • Generel forbedring/vedligeholdelse af kroppens funktioner

Forventninger?

Mange møder op til fysioterapi med en forventning om, at terapeuten giver massage eller på anden vis ”tryller” smerterne væk.

Vores krop er ikke en maskine men derimod et påvirkeligt og komplekst system. En holdbar løsning vil derfor ofte være ”hjælp til selvhjælp”, hvor du som patient spiller en aktiv rolle.

Som led i behandlingen vil du derfor ofte blive instrueret i hjemmeøvelser eller opfordret til at træne i vores træningscenter, og i den forbindelse vil der blive udarbejdet et individuelt tilpasset træningsprogram.

Et behandlingsforløb indeholder både samtale, undersøgelse og behandling.

Ved første konsultation vil fysioterapeuten afdække problemets karakter gennem samtale og undersøgelse for at kunne lægge en plan for den korrekte behandling.

Hvorfor stilles jeg spørgsmål?

Da smerter opfører sig forskelligt afhængigt af årsagen, kræves der svar på mange spørgsmål for at kunne fastslå korrekt behandling.

Hvorfor skal jeg undersøges?

Da bensmerter kan skyldes et rygproblem, og armsmerter kan skyldes et nakkeproblem er en grundig undersøgelse essentiel.

​​Fysioterapi er mere end massage!

Der sættes ofte lighedstegn mellem fysioterapi og massage, men fysioterapi kan også indeholde desuden:

• Råd og vejledning
  • Undersøgelse og diagnosticering
  • Øvelsesinstruktion og træningsterapi
  • Manuelle teknikker som ledmobilisering, udspænding, manipulation, bindevævsfrigørelse mv.
  • Apparaturbehandling som ultralyd- og laserbehandling mv.
  • Bevæge- og holdningsanalyser
  • Tapening

Behandling med lægehenvisning

Det er ikke et krav, at du skal have en henvisning fra en læge for at modtage behandling. Men du kan ikke få tilskud fra den offentlige sygesikring, hvis du ikke har en gyldig lægehenvisning, og det vil således være dyrere for dig at modtage behandling uden en lægehenvisning.

Vær opmærksom på at vi ikke får direkte besked fra din læge om, at du har fået en henvisning til fysioterapi. Kontakt derfor klinikken, hvis du ønsker at starte behandling.

En henvisning er først gyldig fra den dato, den er udstedt af lægen.

Persondatapolitik for patientbehandling:

I forbindelse med dine behandlinger er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig. Du kan med fordel orientere dig her om vores persondatapolitik, gerne inden første konsultation.

Telefonen er åben​:

Mandag:​

Tirsdag:​

Onsdag:

Torsdag:​

Fredag:​

Klinikken er åben​:

Mandag:​

Tirsdag:​

Onsdag:​

Torsdag:​

Fredag:​